genieten!! - Reisverslag uit Batu Feringgi, Maleisië van Marie jose Pekelaer - WaarBenJij.nu genieten!! - Reisverslag uit Batu Feringgi, Maleisië van Marie jose Pekelaer - WaarBenJij.nu

genieten!!

Blijf op de hoogte en volg Marie jose

17 November 2014 | Maleisië, Batu Feringgi

Maandag 17-11
17:15
Laat ik beginnen waar ik in m'n laatste verslag ben gebleven, zaterdag avond.
We hebben eerst even lekker relaxed bij het hotel gelegen, beetje gekeken wat er allemaal te doen was. Ons hotel ligt pal aan het strand, heerlijk! We zijn s avonds lekker over het strand gaan lopen, slippertjes in de hand, (het is hier vroeg donker) en allemaal restaurantjes langs het strand, we kiezen die er het leukst uit ziet van buiten, beetje donker, maar een heleboel kleine lampjes, een tafeltje vooraan op het strand, super romantisch! En we hebben ons voorgenomen niet steeds westers eten te kiezen, maar veel localfood. Dus vis, kip en groenten met rijst of mie. Aangezien ik lang niet alle vis lust en panisch ben om een complete vis op m'n bord te krijgen (met kop en staart etc.) is het soms nog lastig kiezen. In dit geval neem ik maar zalm en Ivo een kip gerecht. De kip was heerlijk geweest, maar de zalm... Taai, vol met graten, gewoon niet lekker... Helaas... En er zat patat bij... Opeens ging er een lampje branden; hier zwemt helemaal geen zalm, dit is dus ook helemaal geen localfood. Lekker slim van ons dus.. Mijn patatjes zwommen ook in de zoete saus wat op de zalm hoorde, dus heb ik maar van Ivo z'n aardappeltjes gestolen, die heerlijk waren, daar nog maar een bakje van bijbesteld, heerlijk en toch een volle maag weer.
Wel zijn hier ook steeds wat muggen, we hebben er echt nog niet 1 gezien, maar aan de jeuk en de bultjes weten we toch zeker dat ze hier zijn, toch maar even deet halen. Wat we niet hebben meegenomen, want in nl is maar tot 50% deet en dat is waardeloos volgens Ivo, we hebben hier sterker nodig en die kan je hier ook kopen tot 90%. Dus even naar de winkeltjes... 7,5% en 15% maar meer niet... Nou ja neem eerst die Creme maar van 7,5 ook lekkerder op je gezicht dan de spuitbus en dan halen we morgen bij een grotere winkel wel een sterke spuitbus.

Zondag.
We zijn lekker vroeg van bed gegaan, en heerlijk bij het zwembad in het zonnetje gaan liggen, er zijn genoeg ligbedden bij het zwembad en in de tuin, af en toe even het zwembad in en weer opdrogen in de zon! Heerlijk! We genieten! S middags werd het bewolkt en wouden we toch wat actievers gaan doen. We gaan naar de kleine jungle hier op het eiland, de taman negara. Niet verwarren met de grote jungle in het midden van maleisie met dezelfde naam. We maken een kleine wandeling van 3,5 km (1,5 uur) om even te oefenen voor het echte werk wat ons woensdag te wachten staat. We konden hier 2 routes kiezen, we nemen die naar turtle beach en bespreken een bootje terug vanaf daar. Een hele mooie wandeling, 1 en al groen natuurlijk, een heleboel mooie planten, bomen, heel veel geluid! We horen enorm veel krekels maar zien geen dier. Wel een heel Leuk pad om te lopen, veel bergje op, bergje af, maar het is niet heel zwaar. We komen mooie watervalletjes tegen. Als ik net even m'n veters sta te strikken staat Ivo opeens als een standbeeld en knipt wat in z'n vingers... Ik kijk hem aan, ik denk dat ie minstens met een leeuw oog in oog staat zo verschrikt kijkt ie, als die in z'n ooghoek ziet dat ik klaar ben begint ie iets te bewegen en fluisterde, kijk daar een aap!! Ons eerste echte wilde jungle dier gezien! Een blije aap springt vrolijk van tak naar tak tot we hem niet meer zien, we lopen maar weer verder. Niet heel veel later staat Ivo weer stil omdat een een soort van eekhoorn in de boom over een tak rent. Na 5 kwartier komen we op het strand aan, sneller dan voorspeld, en daar is het pas warm!! We zweten behoorlijk van de wandeling maar in het bos is het een stuk cooler dan op dit strand. Je mag hier om wat voor reden dan ook de zee niet in, dus gaan we maar lekker op het strand zitten.. Zo dat onze voetjes af en toe in het water komen en we er uiteraard ook beide een natte broek aan overhouden omdat een golf net iets te dichtbij komt. Ondertussen komt er een hele donkere wolk aan maar nog geen bootje te zien, ja die van een andere 'taxi maatschappij' maar we hebben de onze al betaald. Als het net wat begint te sputteren komt er een bootje aan, en echt 2 tellen voordat het heel hard begint te regenen kunnen we instappen, precies op tijd dus. We hebben behalve de expats in Singapore nog nergens een Nederlander gezien of gehoord. Wel wat blanke mensen maar allemaal Engels en af en toe Duits. Terwijl wij in het bootje zitten te wachten stapt er een nogal stevige meid in, zo zegt Ivo als we zinken ligt het daaraan! Ik moet erom lachen. Haar vriend volgt haar in het bootje, en ze praten vrolijk Nederlands tegen elkaar... Oeps!! Gelukkig heeft ze niks gehoord.
We varen terug naar het begin punt, ze laten ons nog wat bijzondere rotsen zien. Als we bijna terug zijn worden we ingehaald door net zo'n taxibootje, vervolgens word er spontaan een wedstrijdje gemaakt tot aan de haven... Wat best een beetje ruig gaat, het is wel leuk en spannend maar als ze elkaar af beginnen te snijden vind ik het wel een beetje gevaarlijk worden. Gelukkig zijn we snel bij de haven en kunnen we veilig uitstappen. S avonds winkelen we wat over de markt, wat trouwens pas heel laat word opgebouwd. Pinautomaten zijn hier trouwens maar schaars.. Helemaal aan de andere kant van het dorp staat er 1, maar helaas niet geschikt voor onze pinpassen, waar we uiteraard pas achter komen als we daar staan. maar goed dat we ook nog een creditcard mee hebben.
En we moeten helemaal weer terug lopen... Of niet, er staan hier tenslotte van die hele leuke, kermisachtige fiets taxi's vol met alle kleuren lampjes, bloemetjes, een parasolletje... Op de heenweg had ik er al een opmerking over gemaakt, maar Ivo dacht bekijk het maar, nee joh lieverd we gaan toch leuk over de markt.. Oké.. Dus nu we terug moesten en hij de opmerking maakt; pfff nou moeten we weer helemaal over die markt terug.. Zei ik nou dan nemen we toch die fietstaxi!!! Hmm dan loop ik liever.. Hij kijkt naar me... Oh jij vind dat leuk he... Nou ga maar vragen wat het kost. (Dit vind ie al te prachtig omdat ik dat eigelijk niet durf in het Engels, maar hij ook wel weet dat als ik het echt graag wil, vaak toch wel probeer) 25RM oké, zegt Ivo en we stappen in, ondertussen klaagt ie wel dat we zijn afgezet voor dat geld (je had ook af kunnen dingen) maar als hij ondertussen gelijk aan mij ziet dat ik het te prachtig vind is het opeens elke stuiver waard en had het zelf 100RM mogen kosten.

Maandag.
Ivo springt uit bed, trekt de gordijnen wild open en ik schrik wakker... Waarom?! Een groot licht verschil en m'n ogen kunnen daar niet zo snel aan wennen. Het is al half 11 roept ie. Ohh dat is ook wel laat, we wouden best veel doen geloof ik... Nou ja het zonnen slaan we dan ook eerst maar over. We hebben in elk geval goed geslapen! We gaan eerst naar het dorpje voor een ontbijtje, bij een tentje aangekomen krijgen we de westerse kaart onder onze neus, nee die willen we niet en ruilen hem om voor een local kaart. We bestellen iets waarvan we geen idee hebben wat het is, het enige wat ik weet is dat het groentes zijn en rijst, maar hoe klaar gemaakt en welke groeten heb ik geen idee van. Ivo besteld gebakken noodels met kip. Maar het is allebei echt heerlijk!! Terug bij het hotel willen we een jetski huren, op het bord op het strand staan de prijzen. Dus gepast geld mee want waar laat je anders het wisselgeld. Als we de papieren aan het invullen zijn moeten we opeens 60RM meer betalen, nou zegt Ivo dat kan niet daar staat de prijs, ja maar we hebben nieuwe scooters, heel jammer dan maar we hebben gepast geld meegenomen dus dat kunnen we betalen, nee zegt de vrouw, nou prima gaan we naar de buren. Bij de buurman aangekomen, wat kost een jetski? 80RM pp. Nou jammer dan ik heb maar 140RM dus dat gaat niet. Oh is prima zegt de man, en stuurt ons naar de vrouw waar we vandaan komen, oh nee zegt Ivo ik huur niks bij haar en loopt door.. De man roept nog een paar keer dat het mag voor dat geld maar we lopen toch door. Bij de volgende (ze zitten hier om de 100 meter ongeveer) krijgen we direct 2 jetski's mee voor 140. Het was echt super gaaf!!! Die dingen gaan echt hard!!! Je stuitert over de golven! Echt heel cool!
Als we uitgespeeld zijn gaan we met de auto naar een groter winkelcentrum naar georgetown in de hoop hier wel te kunnen pinnen en wat boodschappen te doen voor de jungle, de deet en een onderwater hoesje voor de iPhone voor als we volgende week op koh lipe zijn. In een groot warenhuis aangekomen op zoek naar de deet, ook maar 15%, hoe kan dat nou? Ivo gaat vragen, boven de 15% is hier verboden! Shit en nu?! Waarom hebben we in nl niet gewoon die 50% gekocht?! We balen echt wel een beetje, ik ben al best wel lek gestoken en we moeten morgen naar de jungle waar kans op malaria bestaat. Hoewel de jungle de reden is dat ik zo graag naar maleisie wou, vind ik het nu opeens minder leuk om daarheen te gaan. Blijkbaar vinden die muggen hier mij heerlijk, goeie deet hebben we niet en krijgen we ook niet, dus zal ik wel doodgaan aan malaria hier... Ondertussen kijken we verder naar een onderwater hoesje terwijl de stemming even wat minder is... Ik vind die jungle nu gewoon eng en krijg dat hele malaria verhaal niet echt m'n hoofd uit. Na een lange speurtocht (we dachten dat dat op elke straathoek hier wel verkocht zou worden) vinden we een geschikte hoes voor onder water. Helaas wel 3x zo duur als thuis, maarja. Zo zie je maar weer, toch beter alles van huis meenemen en er niet bij alles maar van uit gaan dat her op je vakantie adres wel te krijgen is. Weer terug bij het hotel liggen we weer wat bij het zwembad, Ivo loopt steeds wat heen en weer omdat hij z'n WiFi niet goed krijgt op z'n telefoon, geen idee wat ie doet, zullen wel vrienden appen of een zakelijk mailtje. Dan komt ie weer bij me zitten, je hoeft echt niet bang te zijn voor malaria, je zal ongetwijfeld wel gestoken worden door muggen, maar in noord maleisie (waar belum ligt) is het echt maar heel zeldzaam. Dus de kans is echt maar heel klein, stelt ie me gerust. En je kan er al helemaal niet dood aan gaan... In het ergste geval, word je ziek en krijg je medicijnen, maar de kans is echt heeeeeel klein. Wat een lieverd is het toch! Ben toch wel een beetje gerust gesteld, ik denk dat ik wel een lange broek aan doe daar en lange mouwen. Ondertussen heb ik weer zin in morgen! Ik verwacht dat we daar niet zo'n goeie WiFi hebben dus zullen jullie 3 dagen niks van ons horen. Heel
Mischien dat we bezwijken aan de malaria, maar die kans is dus echt maar heeel klein!

  • 17 November 2014 - 18:32

    Remy:

    Haha! Zet 'm op daar! En ach.....daar muggen. Hier kakkerlakken, is ook niet fijn ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marie jose

Actief sinds 03 Sept. 2014
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 8727

Voorgaande reizen:

11 November 2014 - 29 November 2014

Singapore, maleisie, thailand

Landen bezocht: